Frågor och svar


Hur blir jag en patient på Folkets Vårdcentral i Tyresö?

Du kan lista dig här via 1177 och logga in med Mobilt BankID, skicka en listningsförfrågan via Folkets VC's app på IOS eller Android eller komma fysiskt till vårdcentralen där kan få hjälp på plats

Vad kan man boka på tidsbokade drop in-/akuttider?

tidsbokade drop in-tider kan man söka enklare fall såsom urinvägsinfektion, öronvärk, ögonbesvär, akuta hudutslag och allergibesvär. Drop in-tiderna är begränsade och du ska ringa för att boka en drop in-tid då triagering krävs. Nya drop in-tider släpps dagligen och därför är det viktigt att man ringer tidigt.

Hur bokar man tid till Folkets Vårdcentral?

Ring oss på 010-49 49 249 vardagar klockan 8-17, även tider för mer specifika ärende finns via 1177. För akuta infektioner och enklare fall kan du få komma på en bokad drop in-tid under våra öppettider. För patienter med kroniska sjukdomar som kräver regelbundna uppföljningar (såsom diabetes, högt blodtryck, sköldkörtelsjukdomar, KOL och svår/ medelsvår astma, mm) kommer vårdcentralen själv kalla patienterna med jämna mellanrum, men även tätare intervall utifrån individens medicinska behov. Detta efter att första kontakter etablerats med ansvarig läkare.

Har man specialister med fasta kontakter?

Verksamheten är alltid under öppettider bemannad av specialister i allmän medicin som strävar efter fasta vårdkontakter.

Vad kostar ett besök hos oss?

De allra flesta besöken på vårdcentralen ingår under regionens finansiering. Alla patientavgifter avseende regionsfinansierad vård hittas på 1177 här.

Kan man boka ett videobesök till en läkare?

Ja, du ringer till oss som vanligt på 010-49 49 249 för att kunna boka en sådant besök. För att koppla upp dig till videomötet  behöver du ha Mobilt BankID samt Vårdcentralens App installerad i din enhet. Appen finns både här på Appstore och här på Google Play butik . (Faktura skickas hem om man inte har frikort och kostar precis som ett fysiskt besök)

Instruktion:

  1. Du hittar appen i din App Store/Play butik under namnet "Folkets VC"

  2. Installera appen i din enhet och ge den tillgång till kameran, notiser och ljudinspelning.

  3. Logga in i appen med Mobilt BankID och bekräfta besöket.

  4. OBS! Det är viktigt att du bekräftar besöket för att göra Videomötet möjligt. Ser du inte din tid på appen, vänta någon minut och logga in igen. Du behöver sedan inte ha appen ”öppet" för att samtalet ska komma in. (Det räcker med att du bekräftat videomötet och att appen är fortsatt installerad på din enhet)